SEO restart 2024

Konference SEO Restart 2024 a jeho přínos pro “malé SEO” z mého pohledu

Letos poprvé, jsem se účastnila (poslouchala online:-)) SEO Restartu – celodenní konference o vyhledávání, nalézání a optimalizaci webů pro vyhledávače. Jak říká informace na webu https://www.seorestart.cz/. Na webu si můžete stáhnout i prezentace z jednotlivých přednášek.

Jednotlivé přednášky i panelová diskuze na závěr SEO Restartu byly super. Některé přednášky byly pro naše “malé SEO” více přínosné, některé už méně – jako s dělem na komára :-). Ale je fajn, poslechnout si jak to dělají “ty velké weby”. Z každé přednášky, jsem vybrala to důležité, co si stojí za to zapamatovat.

Níže si můžete přečíst, co jsem si vzala z jednotlivých přednášek a co nám může v malém SEO pomoci. Myšlenek tam bylo daleko více, toto je pouze to co považuji za použitelné “u nás malých”:-)

To co je psané kurzívou jsou citace z přednášek. Všechny obrázky jsou čerpány z volně dostupných prezentací umístěných na webu SEO Restartu.

https://www.zatkovic.cz/

Martina jsem slyšela mluvit už podruhé a líbí se mi, jak do SEO dává nové názory a poznatky a nepapouškuje to, co už jsem slyšela milionkrát. A i tentokrát byla přednáška parádní. Hlavní myšlenky, které jsem si odnesla:

  • Google je pokrytec
  • To, co platí dnes v algoritmu Googlu, zítra už platit nemusí(turbulentní doba) – nemá smysl se tím stresovat. Počkáme co jim z toho vyjde, až implementují vše co mají v plánu 🙂
SEO Restart
  • Přichází SGE – Search Generative Experience – výsledky hledání vygenerované AI, už se pomalu blíží. A jaké to bude mít dopady na naše malé weby a jejich umístění ve výsledcích hledání – možná i pozitivní.
  • Zaujala mě věta – první pozice už nemusí nic znamenatSGE skládá výsledky jinak. Ale co je stěžejní – aby naše weby hlavně indexované a dohledatelné – i když na horších pozicích – a je super, že na tom všechny moje SEO holky makají 👍
  • Microtool vytvořený pomocí AI – no jo, tak já se na to mrknu. Došlo mi, že s AI bych už se i já naučila programovat:-)
  • Pojďme více makat na kontinuálním SEO – ne opravdu nestačí, mít pár stránek SEO správně a dál nic nedělat. To už samozřejmě víme, ale s SGE to bude daleko důležitější a proto máme SEO deník. A i kdybychom každý měsíc přidaly pouze jednu SEO správnou stránku je to kontinuální proces.

(klíčovka = analýza klíčových slov)

https://www.linkedin.com/in/richard-klacko/

Ježíš, další přednáška o AI, už jich mám plné zuby. To byla moje první myšlenka, když jsem četla program. Ale více jsem se plést nemohla. Tohle byla první PRAKTICKÁ přednáška o AI jako pomocníkovi při analýze klíčových slov. Byla v duchu “my to děláme takhle” včetně ukázek – mrkněte na slidy na webu SEO Restartu.

Co jsem si odnesla:

  • Hlavně dobrý pocit z této věty: AI nemá mozek, nemůže zastoupit člověka v rozhodování a myšlení. A SEO je o rozhodování a myšlení. – poslední dobou mám totiž ze všech fanatiků AI pocit, že AI už za nás i myslí. Ale ne fakt, to tak není, lidský mozek je zatím nezkopírovatelný.
Ai a klíčovka

Co jsem si odnesla:

  • Promty – no dobře tohle by mohlo pomoci. Samozřejmě jsem si hned promp vyzkoušela a tady máte výsledek. Poté jsem ho i trošku upravila i pro jiné použití, a fakt má AI dobré nápady. Napiš mi, pošlu ti mnou upravené promty.
promt
  • Když jsem naposledy byla v ChatGPT 4, ještě neuměl (nebo já nevěděla jak na to) pracovat s daty v souborech. Teď už vím jak na to a opravdu mi může pomoci se zpracováním automatických činností v analýze klíčových slov.
  • A i když nám AI někdy nerozumí, těch případů kdy rozumí by mohlo být hodně, ale pozor vždy kontrolujte, testujte a ověřujte, že to co AI vyplivne je pravda.
AI nemá mozek
  • Hurá, hurá opět ten mozek 😃

https://www.vzhurudolu.cz/martin

Tahle přednáška patřila k těm, kde jsem se musela hodně soustředit a stejně se k tomu budu muset vrátit – některé věci přesahovaly moje technické znalosti. Martina jsem slyšela přednášet už podruhé a musím říct, že moje porozumění už bylo lepší 🙂 Některé záležitosti patří do kategorie – s dělem na komára, pro naše malé SEO weby.

Co je důležitě:

  • rychlost má vliv na konverzi – čím pomalejší máme web, tím méně zákazníci nakupují
  • INP není rychlost webu, ale rychlost interakce – co dělá stránka, když zákazník klikne
Ihned něco prosím
  • v krabicích ne všechno ovlivníme a můžeme opravit, v ne krabicích potřebujeme webaře, vývojáře, prostě někoho kdo to opraví
  • A doporučení Martina? Radši obrázkem 😄
INP

https://www.vojtech-fiala.cz/

Super přednáška o praktickém linkbuildingu (budování zpětných odkazů) ve velké firmě. Aneb jako to dělají velcí hráči. A při této přednášce mi došlo, že i já znám PR specialistku Danielu Podolkovou – https://www.danielapodolkova.com/budte-videt-a-slyset-jako-expertka-2024/ která zrovna spouští kurz. Domluvila jsem s Danielou rozhovor, aby vám ukázala, že PR není raketová věda a zároveň nám může pomoci k získání zpětných odkazů z autoritativních webů.

Poznatky z přednášky:

  • Povědomí o značce/jménu a PR by mělo být důležitější než linkbuilding – dělejte rozhovory, snažte se být vidět ne jenom ve své komunitě. Čím více diskutovanější značka, tím je vyšší pravděpodobnost viditelnosti ve výsledcích hledání.
  • Ve slidech přednášky najdete i návod jak zjistit kdo o vás píše
  • počet přirozených zpětných odkazů klesá
PR

(jak má SEO specialista spolupracovat s vývojářem/webařem)

https://www.linkedin.com/in/martina-zrzava-libricka/

Tak při této přednášce mi vstávaly chlupy na zádech. Jedna z těch, které slýchávám v práci dost často – jak má analytik/SEO pracovat v rámci agilního vývoje. Fuj. Nemám ráda Agil, jehož zavedení do corporátů zapříčinilo to, že přestali existovat projektáci a nikdo nemá zodpovědnost za nic. Navíc jednotlivé agilní týmy nikdo neintegruje. Toť můj názor na Agilní způsob vedení projektů na základě zkušeností z 20leté práce v corporátech – velkých firmách.

Pro naše podnikání, které je nejčastěji jako “one woman šou”, se z přednášky moc inspirovat nemůžeme. Jediné co je důležité – SEO specialista musí komunikovat s webařem /vývojářem – bez ohledu na to kolik nás v týmu je 😃

vodopád x agil

linkedin.com/in/sarah-pokorna

Na tuhle přednášku jsem se hodně těšila, ale bohužel neslyšela celou. Mrkněte na slidy z prezentace.

Najdete tam velice zajímavé postřehy ohledně prezentace cen zákazníkům, jak doporučovat související zboží v e-shopu. A spoustu dalšího.

  • AI – neumí pracovat s menšinovými daty a s lokálními záležitostmi – ČR, SR
Jak funguje marketing

https://www.linkedin.com/in/roman-teuschel/

Tuhle přednášku by měl vidět každý, kdo chce mít e-shop pro jiné trhy než ČR a SR. Přednáška je opravdu perfektně udělaná jako manuál pro expanzi do zahraničí. A když nic jiného, tak vám alespoň ukáže, že opravdu nestačí přeložit web nebo analýzu klíčových slov do angličtiny a mám eshop pro celou Evropu.

Mezinárodní SEO
  • Je lepší najmout si nativ speakra než používat překladače při hledání klíčových slov.
  • Na expanzi do zahraniční potřebujete odborníka z daného trhu, nebo agenturu, která se na to specializuje.
  • Udělat SEO správně cizojazyčný web pro zahraniční trh není sranda a než to udělat špatně, je lepší investovat do odborníka, aby to nebyly vyhozené peníze.

https://tomaszahalka.cz/

Opět velice praktická a přínosná přednáška i pro “nás malé”. Tomáš shrnul novinky, které Shoptet nasadil, aby zlepšil práci na SEO ve svých e-shopech. Shoptetí tým, spolupracuje s největšími SEO esy v ČR a implementuje jejich požadavky. Celou dobu jsem si říkala, kéž by tohle dělala každá krabice, třeba Eshop-rychle. Tímto se Shoptet řadí k nejvíce vymakaným krabicím na SEO a i když je pricing vyšší, vrátí se vám náklady ve vyšší návštěvností a tím pádem prodeji. A taky vám ušetří spoustu času při zjišťování, proč váš e-shop není dohledatelný na Googlu.

Mimochodem, tato přednáška potvrdila, to co se rýsuje i v mé případové studii. Z úspěchů/neúspěchů účastnic SEO Seznamky dělám případovou a zjistila jsem, že se opravdu nejlépe daří těm, co mají pro e-shop krabicový systém- Shoptet. A nebo vědí jak ho používat.

Jednoduché shrnutí přednáška – projeďte si slidy a zkontrolujte, zda to máte ok.

Shoptet novinky

https://www.linkedin.com/in/kopta/

https://www.jakubgoldmann.cz/

Vtipná přednáška o tom, že je UX (uživatelská zkušenost) a CX (zákaznická zkušenost) stejně důležitá jako SEO. Jenže to už všichni víme, že jo. Když vám SEO pomůže dostat na web návštěvníky – musíme mít dobře udělané UX a CX, aby se z nich stali zákazníci. Jedno bez druhého nefunguje a proto i v SEO Seznamce mám přednášku o UX e-shopů od Míši Hakenové.

Mimochodem, toto byla druhá přednáška ve které bylo zmíněno, i to co si myslím já. WIX a Webnode stojí z hlediska SEO i UX naprd.

Jakub Goldman

https://github.com/MarekProkop/seo-restart-2024

Technická přednáška a opravdový manuál o tom, jak používat programovací jazyk R při práci na SEO. Musím projít všechny podklady, které dal Marek k dispozici a znovu prozkoumat, jestli je to pro mě použitelné. A jestli to dám 😃

Na závěr konference se konala panelová diskuze ve složení Zdeněk Nešpor, Zdeněk Dvořák, Šárka Rolná Jakubcová a Dušan Janovský.

Hlavní téma, které mě zaujalo byla diskuze nad tím – Je SEO mrtvé? A co bude dál.-)

Šárka řekla i můj názor na budoucnost SEO – dokud bude existovat Google a lidé budou “něco” hledat na internetu, bude existovat i SEO. Ovšem, to v jaké podobě, za jakých pravidel a podle jakých algoritmů, to už je otázka, na kterou nyní neexistuje správná odpověď.

Důležité je sledovat aktuální trendy, změny a pravidla, prostě nezamrznout. Neodmítat nové technologie a přizpůsobit se novým pravidlům. A hlavně dělat web pro zákazníky 😃

Nebyl to ztracený čas ani vyhozené peníze. Nejdůležitější info – AI, AI, AI, PR, Shoptet, Zahraniční SEO, AI, AI. A příští rok jdu zase tentokrát naživo, ať si užiju i afterparty 🙂

Ps: Pro majitele Shoptetích e-shopů, pokud vám přišlo upozornění z Google Search Console, že se e-shop odpojil od Google Merchant Center, bylo to způsobeno tím, že Shoptet nasazoval update, který se moc nepovedl a způsobil odpojení. (update – možnost práce s webp obrázky)

Minulý týden mi těchto upozorněních dorazilo celkem dost z webů mých klientek a lámala jsme si hlavu, co to způsobilo. Po přednášce od Tomáše Záhálky to už vím 🙂

Znovu si své účty propojte. A e-shopaři rychle, zkontrolujte si své napojení, ty to nasazovali minulý měsíc a způsobilo to stejný problém.

Google Search Console

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *