Konference SEO Restart 2024 a jeho přínos pro “malé SEO” z mého pohledu
Letos poprvé, jsem se účastnila (poslouchala online:-)) SEO Restartu – celodenní konference o vyhledávání, nalézání a optimalizaci webů pro vyhledávače. Jak říká informace na webu https://www.seorestart.cz/. Na webu si můžete stáhnout i prezentace z jednotlivých přednášek.
Jednotlivé přednášky i panelová diskuze na závěr SEO Restartu byly super. Některé přednášky byly pro naše “malé SEO” více přínosné, některé už méně – jako s dělem na komára :-). Ale je fajn, poslechnout si jak to dělají “ty velké weby”. Z každé přednášky, jsem vybrala to důležité, co si stojí za to zapamatovat.
Níže si můžete přečíst, co jsem si vzala z jednotlivých přednášek a co nám může v malém SEO pomoci. Myšlenek tam bylo daleko více, toto je pouze to co považuji za použitelné “u nás malých”:-)
To co je psané kurzívou jsou citace z přednášek. Všechny obrázky jsou čerpány z volně dostupných prezentací umístěných na webu SEO Restartu.
1. Martin Žatkovič – Můžeme jakožto SEO konzultanti uspět v Goog enough světě? (není to překlep)
Martina jsem slyšela mluvit už podruhé a líbí se mi, jak do SEO dává nové názory a poznatky a nepapouškuje to, co už jsem slyšela milionkrát. A i tentokrát byla přednáška parádní. Hlavní myšlenky, které jsem si odnesla:
- Google je pokrytec
- To, co platí dnes v algoritmu Googlu, zítra už platit nemusí(turbulentní doba) – nemá smysl se tím stresovat. Počkáme co jim z toho vyjde, až implementují vše co mají v plánu 🙂
- Přichází SGE – Search Generative Experience – výsledky hledání vygenerované AI, už se pomalu blíží. A jaké to bude mít dopady na naše malé weby a jejich umístění ve výsledcích hledání – možná i pozitivní.
- Zaujala mě věta – první pozice už nemusí nic znamenat – SGE skládá výsledky jinak. Ale co je stěžejní – aby naše weby hlavně indexované a dohledatelné – i když na horších pozicích – a je super, že na tom všechny moje SEO holky makají 👍
- Microtool vytvořený pomocí AI – no jo, tak já se na to mrknu. Došlo mi, že s AI bych už se i já naučila programovat:-)
- Pojďme více makat na kontinuálním SEO – ne opravdu nestačí, mít pár stránek SEO správně a dál nic nedělat. To už samozřejmě víme, ale s SGE to bude daleko důležitější a proto máme SEO deník. A i kdybychom každý měsíc přidaly pouze jednu SEO správnou stránku je to kontinuální proces.
2. Richard Klačko – Klíčovka s AI pohonem
(klíčovka = analýza klíčových slov)
https://www.linkedin.com/in/richard-klacko/
Ježíš, další přednáška o AI, už jich mám plné zuby. To byla moje první myšlenka, když jsem četla program. Ale více jsem se plést nemohla. Tohle byla první PRAKTICKÁ přednáška o AI jako pomocníkovi při analýze klíčových slov. Byla v duchu “my to děláme takhle” včetně ukázek – mrkněte na slidy na webu SEO Restartu.
Co jsem si odnesla:
- Hlavně dobrý pocit z této věty: “AI nemá mozek, nemůže zastoupit člověka v rozhodování a myšlení. A SEO je o rozhodování a myšlení.” – poslední dobou mám totiž ze všech fanatiků AI pocit, že AI už za nás i myslí. Ale ne fakt, to tak není, lidský mozek je zatím nezkopírovatelný.
Co jsem si odnesla:
- Promty – no dobře tohle by mohlo pomoci. Samozřejmě jsem si hned promp vyzkoušela a tady máte výsledek. Poté jsem ho i trošku upravila i pro jiné použití, a fakt má AI dobré nápady. Napiš mi, pošlu ti mnou upravené promty.
- Když jsem naposledy byla v ChatGPT 4, ještě neuměl (nebo já nevěděla jak na to) pracovat s daty v souborech. Teď už vím jak na to a opravdu mi může pomoci se zpracováním automatických činností v analýze klíčových slov.
- A i když nám AI někdy nerozumí, těch případů kdy rozumí by mohlo být hodně, ale pozor vždy kontrolujte, testujte a ověřujte, že to co AI vyplivne je pravda.
- Hurá, hurá opět ten mozek 😃
3. Martin Michálek – Nová metrika rychlosti INP a praktické tipy, jak ji zlepšit
https://www.vzhurudolu.cz/martin
Tahle přednáška patřila k těm, kde jsem se musela hodně soustředit a stejně se k tomu budu muset vrátit – některé věci přesahovaly moje technické znalosti. Martina jsem slyšela přednášet už podruhé a musím říct, že moje porozumění už bylo lepší 🙂 Některé záležitosti patří do kategorie – s dělem na komára, pro naše malé SEO weby.
Co je důležitě:
- rychlost má vliv na konverzi – čím pomalejší máme web, tím méně zákazníci nakupují
- INP není rychlost webu, ale rychlost interakce – co dělá stránka, když zákazník klikne
- v krabicích ne všechno ovlivníme a můžeme opravit, v ne krabicích potřebujeme webaře, vývojáře, prostě někoho kdo to opraví
- A doporučení Martina? Radši obrázkem 😄
4. Vojtěch Fiala – Linkbuilding vs. (digitální) PR: Od odkazů až do televize
Super přednáška o praktickém linkbuildingu (budování zpětných odkazů) ve velké firmě. Aneb jako to dělají velcí hráči. A při této přednášce mi došlo, že i já znám PR specialistku Danielu Podolkovou – https://www.danielapodolkova.com/budte-videt-a-slyset-jako-expertka-2024/ která zrovna spouští kurz. Domluvila jsem s Danielou rozhovor, aby vám ukázala, že PR není raketová věda a zároveň nám může pomoci k získání zpětných odkazů z autoritativních webů.
Poznatky z přednášky:
- Povědomí o značce/jménu a PR by mělo být důležitější než linkbuilding – dělejte rozhovory, snažte se být vidět ne jenom ve své komunitě. Čím více diskutovanější značka, tím je vyšší pravděpodobnost viditelnosti ve výsledcích hledání.
- Ve slidech přednášky najdete i návod jak zjistit kdo o vás píše
- počet přirozených zpětných odkazů klesá
5. Martina Zrzavá Libřická – SEO & DEV: Jak na vývojáře od pochopení procesů po efektivní komunikaci
(jak má SEO specialista spolupracovat s vývojářem/webařem)
https://www.linkedin.com/in/martina-zrzava-libricka/
Tak při této přednášce mi vstávaly chlupy na zádech. Jedna z těch, které slýchávám v práci dost často – jak má analytik/SEO pracovat v rámci agilního vývoje. Fuj. Nemám ráda Agil, jehož zavedení do corporátů zapříčinilo to, že přestali existovat projektáci a nikdo nemá zodpovědnost za nic. Navíc jednotlivé agilní týmy nikdo neintegruje. Toť můj názor na Agilní způsob vedení projektů na základě zkušeností z 20leté práce v corporátech – velkých firmách.
Pro naše podnikání, které je nejčastěji jako “one woman šou”, se z přednášky moc inspirovat nemůžeme. Jediné co je důležité – SEO specialista musí komunikovat s webařem /vývojářem – bez ohledu na to kolik nás v týmu je 😃
6. Sarah Presch – Kognitivní předsudky – jak psychologické teorie pomáhají lépe porozumět cílovým skupinám
Na tuhle přednášku jsem se hodně těšila, ale bohužel neslyšela celou. Mrkněte na slidy z prezentace.
Najdete tam velice zajímavé postřehy ohledně prezentace cen zákazníkům, jak doporučovat související zboží v e-shopu. A spoustu dalšího.
- AI – neumí pracovat s menšinovými daty a s lokálními záležitostmi – ČR, SR
7. Roman Teuschel – Mezinárodní SEO v kontextu expanze
https://www.linkedin.com/in/roman-teuschel/
Tuhle přednášku by měl vidět každý, kdo chce mít e-shop pro jiné trhy než ČR a SR. Přednáška je opravdu perfektně udělaná jako manuál pro expanzi do zahraničí. A když nic jiného, tak vám alespoň ukáže, že opravdu nestačí přeložit web nebo analýzu klíčových slov do angličtiny a mám eshop pro celou Evropu.
- Je lepší najmout si nativ speakra než používat překladače při hledání klíčových slov.
- Na expanzi do zahraniční potřebujete odborníka z daného trhu, nebo agenturu, která se na to specializuje.
- Udělat SEO správně cizojazyčný web pro zahraniční trh není sranda a než to udělat špatně, je lepší investovat do odborníka, aby to nebyly vyhozené peníze.
8. Tomáš Zahálka – Tajné SEO tipy pro Shoptet
Opět velice praktická a přínosná přednáška i pro “nás malé”. Tomáš shrnul novinky, které Shoptet nasadil, aby zlepšil práci na SEO ve svých e-shopech. Shoptetí tým, spolupracuje s největšími SEO esy v ČR a implementuje jejich požadavky. Celou dobu jsem si říkala, kéž by tohle dělala každá krabice, třeba Eshop-rychle. Tímto se Shoptet řadí k nejvíce vymakaným krabicím na SEO a i když je pricing vyšší, vrátí se vám náklady ve vyšší návštěvností a tím pádem prodeji. A taky vám ušetří spoustu času při zjišťování, proč váš e-shop není dohledatelný na Googlu.
Mimochodem, tato přednáška potvrdila, to co se rýsuje i v mé případové studii. Z úspěchů/neúspěchů účastnic SEO Seznamky dělám případovou a zjistila jsem, že se opravdu nejlépe daří těm, co mají pro e-shop krabicový systém- Shoptet. A nebo vědí jak ho používat.
Jednoduché shrnutí přednáška – projeďte si slidy a zkontrolujte, zda to máte ok.
9. Martin Kopta a Jakub Goldmann – Jak se dnes navrhují weby a co to znamená pro SEO
https://www.linkedin.com/in/kopta/
Vtipná přednáška o tom, že je UX (uživatelská zkušenost) a CX (zákaznická zkušenost) stejně důležitá jako SEO. Jenže to už všichni víme, že jo. Když vám SEO pomůže dostat na web návštěvníky – musíme mít dobře udělané UX a CX, aby se z nich stali zákazníci. Jedno bez druhého nefunguje a proto i v SEO Seznamce mám přednášku o UX e-shopů od Míši Hakenové.
Mimochodem, toto byla druhá přednáška ve které bylo zmíněno, i to co si myslím já. WIX a Webnode stojí z hlediska SEO i UX naprd.
10. Marek Prokop – SEO + R + OpenAI API = ❤️
https://github.com/MarekProkop/seo-restart-2024
Technická přednáška a opravdový manuál o tom, jak používat programovací jazyk R při práci na SEO. Musím projít všechny podklady, které dal Marek k dispozici a znovu prozkoumat, jestli je to pro mě použitelné. A jestli to dám 😃
Panelová diskuze
Na závěr konference se konala panelová diskuze ve složení Zdeněk Nešpor, Zdeněk Dvořák, Šárka Rolná Jakubcová a Dušan Janovský.
Hlavní téma, které mě zaujalo byla diskuze nad tím – Je SEO mrtvé? A co bude dál.-)
Šárka řekla i můj názor na budoucnost SEO – dokud bude existovat Google a lidé budou “něco” hledat na internetu, bude existovat i SEO. Ovšem, to v jaké podobě, za jakých pravidel a podle jakých algoritmů, to už je otázka, na kterou nyní neexistuje správná odpověď.
Důležité je sledovat aktuální trendy, změny a pravidla, prostě nezamrznout. Neodmítat nové technologie a přizpůsobit se novým pravidlům. A hlavně dělat web pro zákazníky 😃
Můj dojem z konference SEO RESTART 2024
Nebyl to ztracený čas ani vyhozené peníze. Nejdůležitější info – AI, AI, AI, PR, Shoptet, Zahraniční SEO, AI, AI. A příští rok jdu zase tentokrát naživo, ať si užiju i afterparty 🙂
Ps: Pro majitele Shoptetích e-shopů, pokud vám přišlo upozornění z Google Search Console, že se e-shop odpojil od Google Merchant Center, bylo to způsobeno tím, že Shoptet nasazoval update, který se moc nepovedl a způsobil odpojení. (update – možnost práce s webp obrázky)
Minulý týden mi těchto upozorněních dorazilo celkem dost z webů mých klientek a lámala jsme si hlavu, co to způsobilo. Po přednášce od Tomáše Záhálky to už vím 🙂
Znovu si své účty propojte. A e-shopaři rychle, zkontrolujte si své napojení, ty to nasazovali minulý měsíc a způsobilo to stejný problém.